Prostowniki przeznaczone są do ładowania eksploatacyjnego akumulatorów ołowiowych otwartych i "bezobsługowych wg. norm IEC i DIN" stosowanych w dużych samochodach ciężarowych, maszynach drogowych i budowlanych, posiadających instalację elektryczną o napięciu 12[V] lub 24[V], oraz dodatkowo do wspomagania rozruchu silników spalinowych - benzynowych i wysokoprężnych - w przypadku akumulatora wyładowanego i niskich temperatur otoczenia, o ile instrukcja obsługi pojazdu/producent dopuszcza stosowanie urządzeń rozruchowych. Urządzenia posiadają możliwość regulowania charakterystyki wyjściowej tzn. uniezależnienia jej od wahań napięcia sieciowego. Czas ładowania akumulatorów zależy od ich pojemności znamionowej i stopnia rozładowania. Prostowniki wyposażone są w przełącznik wyboru napięcia ładowania. Są odporne na zwarcie przewodów wyjściowych, przeciążenia i odwrotne przyłączenie do biegunów akumulatora. Wyposażone są w zabezpieczenie termiczne przed nadmiernym nagrzewaniem się transformatora wskutek np. zwarcia ogniwa w akumulatorze.